sunnuntai 21. toukokuuta 2017

Twin Peaks is back!

It is happening again. Kaikki Twin Peaks-fanit varmasti muistavat nuo jättiläisen pahaenteiset sanat agentti Cooperille. Ja nyt nuo sanat ovat totta. Kahdenkymmenenkuuden vuoden pitkä odotus palkitaan kun Twin Peaks palaa ruutuihin 22.5. upouusin jaksoin. Mä olen NIIIIIIN innoissani! Jos minulta kysytään niin Twin Peaks on kaikkien aikojen paras tv-sarja. Tykkään jopa kakkoskauden loppupuolen ei-niin-hyvistä jaksoista, joissa juoni lässähti ja levisi käsiin.

Spoiler alert: Postaus saattaa sisältää juonipaljastuksia vanhoista jaksoista.


Twin Peaksia alettiin esittää Suomessa keväällä 1991. Olin silloin viidennellä luokalla. Vanhempani eivät varmasti olisi antaneet minun katsoa Twin Peaksia, jos olisivat tienneet millaisesta sarjasta on kyse. Muistan elävästi sen fiiliksen, kun olin katsonut pilottijakson. Olin sitä mieltä, että se oli jännittävintä ja hienointa mitä olen ikinä nähnyt.

Tällaista viiltävää analyysia kirjoitin päiväkirjaani maaliskuussa 1991:
Ei saa nauraa! 😁


Twin Peaksin unenomainen maailma tempaisi minut mukaansa täysillä. Ostin viikkorahoillani Laura Palmerin päiväkirjan, jonka luin parin vuoden sisällä viiteen (!) kertaan. Seinälläni oli Suosikin mukana tullut Twin Peaks-juliste. Keräsin sarjasta ja sen näyttelijöistä kertovia lehtileikkeitä. Olin ikionnellinen kun sain siskoltani 12-vuotis synttärilahjaksi Music From Twin Peaks-kasetin. Kuuntelin sitä niin paljon, että nauha hajosi. Myöhemmin ostin itselleni samaisen albumin cd-levynä.

 
Kun Twin Peaks loppui, olin surun murtama. Dale Cooper oli mun lempparihahmo ja nyt kamala Bob oli saanut sen valtaansa. Mikään sarja ei saisi loppua tuollaiseen cliffhangeriin. Lueskelin vanhoja päiväkirjojani ja löysin sieltä tällaisen merkinnän. Olen kirjoittanut tämän 11-vuotiaana 12.4.1991:


Olisin halunnut katsoa sarjan uudestaan, mutta siihen aikaan tv-sarjoja ei näytetty koko ajan uusintana, saati että olisi ollut mitään netflixejä. Jouduin odottamaan lempparisarjani uusintaa neljä vuotta. Keväällä 1995 olin niin fiksu, että tajusin nauhoittaa kaikki jaksot VHS:lle. Niitä nauhoja tuli katseltua aika monta kertaa.

 
Olen katsonut Twin Peaksin viimeksi kolmisen vuotta sitten. Yllätyin kuinka paljon uutta sain siitä vieläkin irti, vaikka olen nähnyt sen aika monta kertaa. Mua hieman jännittää tulenko pettymään uusiin jaksoihin, sillä vanhassa sarjassa tunnelma oli jotain niin kutkuttavan erikoista ja mystistä. Vuonna 1992 tehty Twin Peaks-leffa Fire Walk With Me oli mulle aikamoinen pettymys. Se ei enää tavoittanut tv-sarjan tunnelmaa.


Huomenna ruutuihin saadaan peräti neljä uutta jaksoa. Yritän hillitä itseni etten katsoisi niitä kaikkia yhdellä kertaa. Viides jakso nähdään 5. kesäkuuta ja tämän jälkeen näytetään yksi jakso joka maanantai. Uusia jaksoja on kaiken kaikkiaan 18 kappaletta.

kuva: HBO Nordic


Suomessa sarjan esittää yksinoikeudella HBO Nordic, mutta todennäköisesti se esitetään jossain vaiheessa myös jollain maksuttomalla kanavalla. Mä en todellakaan jää odottamaan sitä, vaan pistin HBO:n tilaukseen. Ihan vain vinkkinä, että HBO:lla on menossa kampanja, jossa uudet asiakkaat saavat kanavan veloituksetta kuukaudeksi (jos tilaus irtisanotaan kokeilujakson aikana). Ai niin, Fear Of Walking Deadin kolmoskausi alkaa samaisella kanavalla 5. kesäkuuta. Kyllä meitä nyt hemmotellaan. 😋

Tässä vielä linkki The New York Timesin mielenkiintoiseen artikkeliin Twin Peaksista.
Harvemmin sanon näitä sanoja, mutta olisipa jo maanantai!


Onko muita Twin Peaksin paluusta innostuneita?



13 kommenttia:

  1. Ehdin jo innostua mutta höh, ei tule telkkarista. No joku päivä sitten :) mulla on jonkunlainen hämärä mielikuva nuoruuden Twin Peaksista. Olen saattanut silloin tällöin katsoa mutta aikuisiällä se tuli telkkarista ja silloin katsoin uudestaan. Ei minunkaan vanhemmat olisi antanut sitä katsoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en pysty odottaa sitä päivää, kun tämä tulee joltain maksuttomalta kanavalta. En usko että siihen menee kovin kauaa, mutta mun on pakko nähdä uudet jaksot heti! :D

      Poista
  2. Mun on monta kertaa pitänyt katsella alkuperäinen Twin Peaks uusiksi, koska aikoinaan kuin se tuli, se ei kolahtanut muhun yhtään, katsoin, että osasin koulussa puhua jostain, kun kaikki vauhkosi siitä. :D Nyt ehkä vanhempana voisin olla toista mieltä. Pitäisi katsoa tosiaan vanha ensiksi ja jatkaa sitten uudella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa antaa Twin Peaksille mahdollisuus ja katsoa se uudelleen. Eihän sitä tiedä vaikka se nyt kolahtaisi. :)

      Poista
  3. Twin Peaks kolahti muhunkin silloin aikoinaan. Se oli niin intensiivinen ja normisarjoista poikkeava, että tuli uniinkin ja sitä ruodittiin kavereiden kanssa ees sun taas:)
    Harmi, ettei uudet jaksot tule normi-tv:stä. En taida viitsiä tilata uusia kanavia, kun entisiäkin on hommattuna ainakin pari sataa (hieman liioittelen..), eikä niitä tule juuri koskaan katsottua, en minä ainakaan;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä on ollut Netflix jo ties kuinka monta vuotta ja sitä tulee katsottua enemmän kuin normitelkkaria. HBO:n tilasin vain Twin Peaksin (ja Fear Of Walking Deadin) takia, mutta eihän sitä tiedä jos sieltä löytyy jotain muutakin hauskaa. :)

      Poista
  4. Mäkin jo innostuin että tulee ilmatteeks normikanavilta. Mielenkiinnolla kyllä haluan nähdä sen joskus. Onkos siinä samoja näyttelijöitä? Jos siinä on tuo agentti Cooper, niin vähän erikuva jäi siitä näyttelijästä sarjasta Sinkkuelämää, se on liian hyvin mielessä vielä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sen voi tilata ilmatteeks kuukaudeksi. Eikä 9,95 euroa/kk oo paha hinta maailman parhaasta telkkarisarjasta! :D Yksi dvd maksaa.. öö, en tiedä paljon dvd:t maksaa, mutta eivät nekään ole ilmaisia. Tuossa on paljon alkuperäisiä näyttelijöitä, mm. Cooper, Audrey, Shelly, Norma, Bobby, Laura jne. Mä en muista että katsoitko sä aikoinaan Twin Peaksia?

      Poista
  5. Katsoin muistaakseni joka jakson :)

    VastaaPoista
  6. On kyllä omaperäinen ja hieno sarja, todellakin yksi parhaista :) Mulla on DVD-boxi ja oon katsonut sen sittemmin pariin kertaan (olin teini kun sarja tuli telkkarista). Laura Palmerin päiväkirjankin oon lukenut joskus muinoin. Ja ainakin pari biisiä on sarjasta jäänyt mieleen, kun olivat "listakamaa" aikoinaan. Mutta suhtaudun varauksella uuteen tuotantoon, koska en oikein jaksa uskoa (vanha kunnon pessimisti kun olen, heh), että samanlaista "hyytävän" erikoista tunnelmaa tai henkilöhahmoja voidaan toteuttaa uudelleen yhtä hyvin. Mutta eiköhän nekin uudet jaksot tule jossain vaiheessa katsottua...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uuden sarjan alku oli hämmentävä, mutta pikkuhiljaa tarina alkaa muovautumaan. Mielenkiinnolla jään odottamaan loppuja jaksoja.

      Poista
  7. Katsoin jo ensimmäiset kolme jaksoa ja jäin kyllä ihan heti koukkuun. Jostain luin etukäteen arvostelun, että se alkuperäinen Twin Peaksin tunnelma ei olisi läsnä uusissa jaksoissa. Oon kyllä eri mieltä. Uppouduin heti siihen outoon maailmaan (ja voi jestas siinä onkin omituisia juttuja, mitä ei tahdo ymmärtää) :D

    vaikuttaa kolmen jakson perusteella erittäin hyvältä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sanos muuta, ihan älyttömän mahtavaa outoilua. :) Täytyy myöntää, että olin hiukan pettynyt kun ekoissa jaksoissa liikuttiin niin paljon Twin Peaksin ulkopuolella, mutta ymmärrän että siinä pohjustettiin juonta. Viimeistään neljännessä jaksossa ollaan täysin vanhassa Twin Peaksin tunnelmassa. Tähän mennessä olen erittäin tyytyväinen uusiin jaksoihin. Ihan niinkuin näkisi vanhoja kavereita. En millään malttaisi odottaa loppujen jaksojen katsomista. :)

      Poista