sunnuntai 26. helmikuuta 2017

Tunnustus blogilleni

Tästä on jo nelisen kuukautta aikaa, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Eikös juu!? Sain Charming Nails-blogin Tainalta blogitunnustuksen. Kiitos siitä suuresti! Oikein sydäntä lämmitti, kun yksi Suomen vanhimmista (siis blogin iällä mitattuna) kauneusbloggareista muisti minua tällä tavalla. Tunnen itseni niin pieneksi blogirintamalla, joten oli todella hienoa saada tällainen tunnustus. Kuten jo aiemmin mainitsin, Tainan postauksesta on aikaa jo nelisen kuukautta. Olen venyttänyt ja vanuttanut tämän postauksen julkaisemista. Ajattelin, etten mä voi alkaa neuvomaan ketään, koska olen blogannut vasta niin vähän aikaa. Päätin julkaista tämän postauksen vasta kun olen blogannut vuoden ja nyt se rajapyykki on ylitetty. En tiedä olenko vieläkään sen viisaampi kuin marraskuussa!


Mistä siis on kyse? Tunnustuksen idea on seuraavanlainen:

1. Kirjoita postaus palkinnosta logoineen
2. Kerro lyhyesti kuinka aloitit bloggaamisen
3. Anna ohjeita aloitteleville bloggaajille
4. Mainitse ja linkitä blogi joka sinut nimesi
5. Nimeä 10 bloggaajaa palkinnon saajaksi

Kuinka aloitin bloggaamisen?

Ajatus blogista pälkähti päähäni vuoden 2015 marras-joulukuussa. Olen aina ollut kiinnostunut kosmetiikasta ja tuntui, että tarvitsen jonkun väylän, johon pääsen purkamaan höpinöitäni meikeistä, ihonhoitotuotteista ja kaikesta muusta sellaisesta, mitä jotkut kutsuvat hömpäksi. 😊 Ajatus hautautui joulukiireiden alle ja pulpahti taas pintaan tammikuun 2016 puolivälissä.

Eräänä iltana sanoin miehelleni, että haluan tehdä blogin, mutten oikein tiedä mistä aloittaa. Siltä istumalta aloin miettiä blogilleni nimeä ja jo samana iltana mulla oli blogi pystyssä. Onneksi sain apuja, sillä tietotekniset jutut eivät ole ominta alaani. Vasta blogin perustamisen jälkeen aloin pähkäillä olenko liian vanha kauneusbloggaajaksi ja onko mulla ylipäätään mitään annettavaa, sillä en ole opiskellut alaa. Tulin siihen tulokseen, että en ole liian vanha ja eihän kaikki matkabloggaajatkaan ole matkaoppaita tai lifestybloggaajat sisustajia/stylistejä/whatever-joka-alan-ammattilaisia.


Anna ohjeita aloitteleville bloggaajille.

Ole oma itsesi. Bloggaa aiheesta, joka on lähellä sydäntäsi. Ei tarvitse mennä massan mukana. Jos joku ei tykkää blogistasi sellaisenaan, niin joku toinen varmasti tykkää. Tällä hetkellä meikkimaailmassa muotia ovat vahvat instameikit. Mulla sellaista meikkiä harvemmin näkee, enkä halua vain muodin takia alkaa meikata eri tyylillä. Tykkään kyllä katsella muilla instameikkejä ja saatan ottaa jotain inspiraatiota siitä. Tästä tulikin mieleen uusi blogipostauksen aihe. Pitääpä kirjoittaa se ylös... Mulla on siis vanhanaikainen muistikirja, johon kirjaan mm. postausideoita ja muistiinpanoja käytetyistä tuotteista. Mulle se on paljon nopeampaa ja kätevämpää kuin avata tietokone tai kirjoittaa puhelimen muistiin.

Blogin ulkoasu on itselleni tärkeä, muttei maailman tärkein asia. Mulla riittäisi siinä paljon petrattavaa, mutta en halua blogistani liian siloitellun näköistä. Ei sillä, että edes osaisin tehdä sellaista! Suosin yksinkertaista ja selkeää tyyliä. Joissain blogeissa näkee erikoisella fontilla kirjoitettua tekstiä. Se saattaa näyttää hyvältä esim. otsikossa, mutta kokonaiseen postaukseen se on liian työlästä luettavaksi. Tai näin ainakin itse sen koen.

Aloitin blogiurani kuvaamalla iPhonella ja Panasonicin pokkarilla. Mua raivostutti kuvieni surkea laatu ja olisin varmaankin jo lopettanut bloggaamisen, ellen olisi hommannut kameraa, jolla saan parempaa jälkeä. En tarkoita, että kaikkien bloggaajien olisi pakko satsata uuteen kameraan, mutta mulle se toi bloggaamiseen uutta intoa ja onnistumisen tunteita. Innostuin valokuvaamisesta ihan uudella tasolla myös blogin ulkopuolisessa elämässä.

Mitäs muuta..? Säännöllinen postaustahti olisi suotavaa, mutta en alkaisi tekemään postauksia vain sen takia, että jotain on saatava ulos. Postauksiin kannattaa lisätä tunnisteita ja lisätä ne sivupalkkiin. Lukijan on siten helpompi löytää blogistasi kaikki samaan aiheeseen liittyvät postaukset. Siinä muutama vinkki, mitkä tulivat ensimmäisenä mieleen. Toivottavasti näistä on jollekin apua.


Suurkiitokset Tainalle tästä blogipalkinnosta. Blogisi on yksi suosikeistani, jatka samaan malliin!

Haluan antaa tunnustuksen seuraaville blogeille. Kerron myös lyhyet perustelut valinnoilleni, vaikka niitä ei tässä kysyttykään.

Lipstick Love: Blogisi ulkoasu on ihanan raikas, aiheet mielenkiintoisia ja silmämeikkikuvasi ovat upeita. Myös aihepiirin ulkopuolelle jäävät postaukset ovat huippuja.

Kivipuuteri: Tykkään erityisesti blogisi raikkaasta ulkoasusta, kauniista kuvista sekä luonnonkosmetiikka-arvosteluista. Ensimmäisenä tulee mieleen Crazy Rumorsin kirsikkahuulirasvat. Kiitos vinkistä.

Katzariina: Blogissasi on upeita asukuvia ja mielenkiintoisia aiheita laidasta laitaan. Tykkään huumoristasi.

Zaza's Petals: Tykkän kirjoitustyylistäsi ja tuotearvosteluistasi. Olen törmännyt moneen mielenkiintoiseen tuotteeseen, mistä en ollut aikaisemmin kuullutkaan.

Katatuulikki: Vaikutat jämäkältä ja kerrot mielipiteesi suoraan. Blogistasi on mielenkiintoista lukea vegaanin valinnoista kosmetiikassa. Mahtavaa, että teet myös videoita Youtubeen.

In This Light: Tykkään postauksistasi, sillä niistä selkeästi näkee että olet perehtynyt asiaan. Ihonhoitoaiheiset postaukset ovat lemppareitani.

The Diary Of A Shopaholic Blogisi on nimensä arvoinen. Blogistasi löytyy arvostelut sellaisista jutuista, joista itse voin vain unelmoida.

Minäkö keski-ikäinen?: Blogissasi riittää huumoria, heittäytymista ja monipuolisia aiheita.

Keyword Love: Sä olet muistaakseni tehnyt tämän postauksen, mutta mun on pakko mainita sut, sillä blogisi on ihan huippu. Luotan makuusi ihonhoitotuotteissa ja sulta voisin kysyä hyvän neuvoja oranssin huulipunan löytämisessä.

Nonnula: Sä ainakin olet tehnyt tämän, sillä haastoit Tainan. Blogisi on ihana sekoitus kosmetiikkaa, perhe-elämää, leffoja ja kaikkea muuta.


18 kommenttia:

  1. Kiitos, Sanna, olen aivan otettu<3 Kylläpä valaisi päiväni:) Coming soon...::)

    VastaaPoista
  2. <3 Muistini mukaan olen tehnyt, pitääkin ihan tarkistaa! :D Hyviä ohjeita aloitteleville bloggaajille. :) Itsellä oli aikoinaan sama, otin normi pokkarilla kuvia, siis tuli ihan ok, mutta ei loisto. Reilun vuoden päästä ostin sitten järkkärin, joka toi kyllä blogikuviin ihan uutta hohtoa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. :) Mä edelleen aina silloin tällöin otan jotain tiettyjä kuvia blogiini iphonella. Esimerkiksi tän postauksen näppäimistökuva on otettu sillä.

      Poista
  3. Mullakin oli alkuun Olympuksen pokkari :) senkin jälkeen kuvailin 2-3 erilaisella pokkarilla kunnes ostin Canonin järkkärin. Mutta koin sen liian isoksi ja hankalaksi käyttää, nyt mulla on ollut pari vuotta Olympuksen minijärkkäri. Siitä olen tykännyt ja kunhan hajoaa, päivitän vastaavaan uuteen :)
    Kiva kun vastailit tähän ♥️

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kun nimesit mut ❤ Mullakin on Olympuksen kamera ja olen ollut siihen erittäin tyytyväinen. Se on niin selkeä ja helppo käyttää, eikä ole koolla pilattu.

      Poista
  4. Kiitos kauniista sanoista ja uskon, että tämä teksti loi iloa monen muunkin päivään :)

    VastaaPoista
  5. ♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️ Oot ♥️♥️♥️♥️♥️♥️♥️

    VastaaPoista
  6. Kiitos tunnustuksesta ^_^ <3 Ja joo, valokuvat on itsellenkin tärkeitä, ja oma maailmani mullistui aikoinaan hommatuani järkkärin ja sen jälkeen, kun hankin Olympuksen PENin :) On se vaan näppärämpi, kuin iso järkkäri! ^_^

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ❤ Mulla ei ole kokemusta isoista järkkäreistä, mutta mun tarpeisiini PEN on just passeli. Pitäisi vaan hommata uusi linssi jossain vaiheessa.

      Poista
  7. Ihana oli lukea vinkkejäsi aloittelevalle bloggaajalle, oikein hyviä ja todellaki olet oikeassa. Etenkin massan mukana meneminen ei kannata, vaan suosittelen itsekin sitä mikä tuntuu itsestä hyvälle + sillä erilaisuudella erottuu hyvällä tavalla:) Ja hei kamera vaikuttaa tosi paljon siihen intoon, antaa kyllä ihan erilaista potkua tähän hommaan!
    Apuaaa ihana oli bongata oma blogi tuosta, eikun vaan sit luonnostelemaan tätä omaakin!:D Mä jo vähän mietin mitähän ihmettä tähän kirjoittaisi jos tällainen haaste napsahtaisi ja lopussa se haaste sitten mullekin oli:'D Kiitos siitä ja kiitos ihanista sanoistasi, minäkin pidän blogistasi paljon ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ❤ Kiitos itsellesi. Mä odotan innolla postaustasi tästä aiheesta! :)Mä olisin varmasti lopettanut bloggaamisen, jos en olisi satsannut parempaan kameraan. Mulla meinasi mennä hermo kun kuvasin pokkarilla. Aikaakin meni kuvaamiseen paaaljon enemmän kuin nykyään ja tietenkin jälkikin on nyt parempaa.

      Poista
  8. Kiitos tunnustuksesta! <3 Oon aiemminkin saanut tämän haasteen, mutta toteutus on vähän jäänyt :D Ehkä tässä kevään aikana...

    Samaa mieltä olen, että kannattaa olla oma itsensä miettimättä liikaa muiden mielipiteitä. Olen esimerkiksi huomannut, että suomalaiset bloggaajat ja vloggaajat eivät välttämättä uskalla antaa negatiivista arvostelua tuotteelle yhtä helposti kuin esimerkiksi jenkkiläiset. Ehkä täällä pelätään sitä, että pahoitetaan jonkun toisen mieli tai loukataan brändiä, varsinkin jos tuotteet on saatu blogin kautta. Mä sanon kyllä ihan suoraan, jos tuote on ihan surkea :D Kaikki eivät pidä siitä, mutta monet myöskin arvostavat sitä. Ajattelen sen olevan sama asia kuin ruoka: kaikki eivät voi tykätä kaikesta ja se on ihan ok sanoa. Yrityksetkin varmasti tietävät, että kaikki eivät voi heidän tuotteistaan tykätä ja sellaista se vaan on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos itsellesi. ❤ Toivottavasti teet tämän jossain vaiheessa. :) Olet oikeassa noista jenkkitubettajista. Jos näen positiivisen arvostelun tuotteesta, joka on omasta mielestä surkea ja postauksessa lukee, että tuote on saatu blogin kautta, tulee väkisinkin fiilis, ettei se ole täysin rehellinen arvostelu. Yritän pitää aina mielessäni blogeja lukiessani, että makuja on niin monia. Esim. mun sisko sanoi, ettei se edes pidä liian pigmenttisistä luomiväreistä arkimeikissä. Siis oikeasti!? En olisi ikinä uskonut, että tuotakin mieltä voi olla. :D

      Poista
  9. Kiitos hurjasti Sanna<3 :) Tuli niin hyvä mieli, kun huomasin oman blogini ja sun sanat tuolta postauksesta :) Sun blogista oon saanut niin monta hyvää tuotevinkkiä ja toisaalta myös jättänyt sun arvostelujen jälkeen ostamatta tiettyjä juttuja. Tykkään siitä, että kerrot täysin rehellisesti oman mielipiteesi testaamistasi tuotteista! Se on mun mielestä todella tärkeetä.

    Noi sun neuvot on kaikki todella hyviä ja mun mielestäni yksi tärkeimmistä onkin juuri toi ensimmäinen kohta. Blogista pitää tehdä sellainen kuin itse haluaa ja kirjoittaa niistä aiheista, jotka itseä kiinnostaa ja joista itse haluaa kirjoittaa. Jos joku ei tykkää niin sitten ei tykkää :) Ei ole mitään järkeä koittaa väkisin tehdä omasta blogista sellaista kuin olettaa muiden haluavan, jos se ei samalla ole sitä mitä itsekin haluaa.

    Hyvät kuvat on myös mulle tärkeitä :) En mä ole itsekään mikään mestarikuvaaja enkä sellaista odota muiltakaan bloggaajilta, mutta kyllähän ne isot, riittävän valoisat ja hyvälaatuiset kuvat miellyttää silmää enemmän kuin pikkuruiset, tummat ja epäselvät kuvat. Onneksi nykyään saa monilla puhelimillakin otettua ihan hyviä kuvia, jos ei halua kameraa itselleen hankkia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos sulle ihanista sanoistasi. ❤ Olen saanut blogistasi paljon inspiraatiota ja mahtavia vinkkejä, kuten myöskin kaikista postauksessani mainitsemistani blogeista.
      Ja mielestäni blogissasi on superkauniita kuvia!

      Vaikka toi ole-oma-itsesi -neuvo kuulostaa puhkikuluneelta, niin se pitää paikkansa. Mä uskon, että kaikenlaisille blogeille on oma lukijakuntansa. Kyllä lukijat huomaa, jos bloggaaja ei seiso bloginsa takana 100 prosenttisesti. Eikä sellaista blogia varmaan edes jaksaisi kirjoittaa.

      Poista