tiistai 1. maaliskuuta 2016

Aikamatka vuoteen 1999

Luin viime viikolla Maijan Kivipuuteri-kosmetiikkablogista hauskan postauksen ja halusin ehdottomasti tehdä jutun samasta aiheesta. Suurimman osan vanhoista lehdistä olen heittänyt pois, mutta onnistuin löytämään kätköistäni USA:n ja Suomen Cosmopolitan-lehtiä.

Asetutaan mukavaan asentoon ja lähdetään aikamatkalle vuoteen 1999!


Ajatella, että Suomessa Cosmopolitan alkoi ilmestyä vasta keväällä 1999. Nivean mainos on joulukuun 1999 Cosmopolitanista. Olin täysin unohtanut että Nivea on joskut tehnyt meikkejä! Mulla oli noita huulipunia ja kynsilakkoja.


En muistanut tätäkään: Ensin Suomessa oli Gemey, sitten Gemey-Maybelline ja nykyään vain Maybelline. Näitäkin huulipunia mulla oli. Onpa muuten todella laaja sävyvalikoima!


Voi Cosmo, kuinka "ihana" esittely Givenchyn Rouge Miroiresta. Kuinkakohan isosta huulipunasta olikaan kyse. Jep, jep.. Kaikkeen se fallos pitääkin työntää! Body Shopin luomivärit näyttävät tosi hyviltä. Niitä ei taida olla enää saatavilla, kuten ei Givenchyn huulipunaakaan. Korjatkaa, jos olen väärässä.


Mulla oli Maybellinen Express Makeup 3 in 1. Muistan että se oli kovaa kökköä, jolla ei tehnyt mitään. Vaikka niinhän tuossa arvostelussa sanotaankin. Olisi pitänyt osata lukea rivien välistä.


Tällä kertaa Christy mainostaa kynsilakkoja. Mullakin oli näitä. Tässäkin tapauksessa olen yllättynyt kuinka paljon eri sävyjä oli saatavilla.


Ihania kynsilakkoja! Miners-merkki on vieläkin olemassa. En tiedä saako sitä enää Suomesta. Mulla on edelleen yksi Minersin huulipuna. Käytin 90-luvulla Yves Rocherin kulmaväriä. Se oli ehkä sen ajan vastine Anastasian Dipbrow Pomadelle. Sydämeni itki verta kun sen valmistus lopetettiin ja jouduin siirtymään kulmakynään.


Voi luoja tuota Baby Dollin esittelytekstiä.. Arrrrgh!!! Mulla oli Baby Doll. Muistaakseni se tuoksui taivaallisen ihanalta. En ole nähnyt BD:tä kaupoissa aikoihin. Lentokenttien tax free-puolella tätä on saatavilla minipulloseteissä sekä USA:n ja Britannian YSL:n nettisivuilla (eivät toimita Suomeen). Toisaalta, en haluaisikaan enää ostaa Baby Dollia. Se kuului vuosituhannen vaihteen aikaiseen elämääni ja se jääköön myös sinne.



Kivat ripset.. NOT! Mä en ikinä lähtenyt mukaan tuohon trendiin. Jotenkin nuo markkamääräiset hintatiedot näyttävät hellyyttävän nostalgisilta.


Tämä L'Orealin mainos on USA:n elokuun 1999 Cosmosta. Ihan kivan sävyisiä meikkejä.


Max Factorin mainos on myös samaisesta lehdestä. Miten se onkin noin.. ankea!?


Ei ole kosmetiikkaa, mutta ankeasta puheen ollen.. Onhan tuo ihan hauska mainos, mutta olisihan se ihan kauheaa palata noihin kännyköihin!


En ole lukenut Cosmopolitaneita aikoihin ja yllätyin kuinka vähän juttuja niissä oli kosmetiikasta. En tiedä miten asian laita nykyään on. Jutut olivat lähinnä "Näin sinusta tulee seksin ylipapitar"-luokkaa. Se kiinnitti huomioni, kuinka luonnolliset meikit kansikuvien malleilla on.


USA:n Cosmopolitanissa huomioni kiinnittyi myös meikkijuttujen vähyyteen. Kosmetiikkamainoksiakin oli yllättävän vähän, mutta pesuaine- ja särkylääkemainoksia paljon. Tupakkamainoksia yhdessä lehdessä oli kahdeksan kappaletta...

Oli todella hauskaa selailla vanhoja lehtiä. Tuli mieleen paljon sellaista, mitä olin jo ehtinyt unohtaa. Voisin tehdä aiheesta toisenkin postauksen. Löytyikö tästä sinulle tuttuja tuotteita?

8 kommenttia:

  1. Hauskaa, että teit myös tästä postauksen! Mä muistan tuon Baby Doll-mainoksen niin hyvin, ihan kuin olisin nähnyt sen vasta eilen lehdessä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tästä oli hauskaa tehdä postaus. Suuret kiitokset sinulle hyvästä ideasta! :)

      Poista
  2. Mukava nähdä vanhoja kuvia! Mulla on edelleenkin Nivean pari huulipunaa ja kynsilakkaa ja on myös tuo Givenvhyn huulipuna edelleen. Ja toimii. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai sulla on tuo Givenchy! :D Mä olen heittänyt melkein kaikki vanhat meikit pois. Etsin Baby Dollin pulloa, mutta muistin että olen senkin viskannut roskiin jo vuosia sitten.

      Poista
  3. Herrasiunakoon! :D Jotenkin tosi outoa katsoa noita markkahintoja :D Tää oli tosi kiva postaus! Kiva kun teit tämän :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. :) Markkahinnat näyttävät nykyään leikkihinnoilta. :D

      Poista
  4. Apua, markat, mä en kestä :'D <3 Cosmo tosiaan on... Cosmo. Falloksia ja seksiviitauksia tykättiin viljellä ainakin tuohon aikaan. Joskus yläasteella tilasin vuoden Cosmoa ja lopulta olin ihan kypsä niihin toistuviin seksivinkkeihin. En ole näin aikuisiällä lukenut ko. lehteä lainkaan että en tiedä onko muuttunut. Kivaa että säkin olet tehnyt tälläisen postauksen ja löytänyt vieläpä näin vanhat lehdet! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä lueskelin Cosmoa 2000-luvun taitteessa, mutta en ole sen jälkeen enää lukenut sitä. Mua rupesi kanssa kyllästyttämään ne mukahauskat ja mukashokeeraavat seksivinkit- ja jutut. Googlasin uusimman Cosmon numeron ja sen kannessa pääjuttuna on "Let's Talk About Sex -Mursimme yleisimmät tabut". Eli mikään ei ole muuttunut! :D

      Poista